Forældre

Når barnet starter i Valnødden, opfordrer vi til, at forældrene bruger nogle dage på indkøringen. På den måde kan barn og forældre sammen vænne sig til det nye liv i Valnødden.
Forældrene er også meget velkomne til at blive i al almindelighed.

Opstart

Den daglige kontakt er vigtig
Den vigtigste kontakt mellem familie og institution er i det daglige, hvor nøgleordene er:

• åbenhed.
  • tillid.
  • gensidig respekt.

For eksempel er det meget vigtigt, at personalet får at vide, hvordan barnet har haft det siden sidst, hvordan det har sovet, spist eller andre relevante oplysninger. Omvendt vil vi gerne fortælle, hvordan dagen er gået for barnet.

Information
På de hvide tavler ved stuerne skriver vi kort om, hvad vi har lavet i løbet af dagen.
På glasdøren ud til vindfangene hænger forskellige informationer.
Referater, nyhedsbreve og beskeder fra kontoret bliver løbende lagt på børneintra.
Valnødden tilstræber – i samarbejde med forældrene – at skabe en dagligdag, hvor både børn, forældre og personale trives.

Forældresamtaler
Disse afholdes i følgende grupper:

• Velkomstsamtale med forældre til nye børn - den første dag.
  • Opstartssamtale for nye børn efter ca. 3 mdr.
  • Der afholdes en samtale ca midtvejs i vuggestuetiden efter behov.
  • I forbindelse med overflytning fra vuggestue til børnehave tilbydes en overdragelsessamtale med bla. gennemgang af dialoghjul og sprogvurdering.
  • Der afholdes 4 års samtaler med udgangspunkt i barnets trivsel.
  • De kommende skolebørn (5-6 årige) tilbydes gennemgang af dialoghjulet i november/december og evt´. igen i april.

Samtalerne holdes i institutionen, og som udgangspunkt er der afsat ½ time til samtalen.
Viser det sig, at der er behov for yderligere samtaler, er der altid mulighed for det.