Inklusion og særlige behov

Vi er en institution i Aarhus kommune, der inkluderer børn med særlige behov. Vi kan give børnene faglig ekspertise og gode udviklingsmuligheder. Børn med særlig behov kan udgøre 10-15% af børnegruppen og det betyder, at Valnødden kan modtage 3-4 børn med fysisk/psykisk handicap.

Inklusion af børn med særlige behov
Vi mener, at alle skal behandles lígeværdigt, ud fra deres forskellige behov.
Valnødden har sigte på, at barnet oplever trivsel, læring og udvikling i et værdifuldt fællesskab sammen med andre børn. Det er derfor væsentligt, at barnet deltager i en dagligdag i vuggestuen eller børnehaven så nær det almene som muligt.

Særlige behov

Udgangspunkt i ressourcer
I Valnødden giver vi børn med særlige behov de bedste deltagelsesmuligheder for at være en del af en vuggestue- eller børnehavegruppe. Vi giver den støtte og omsorg, som barnet har brug for i de situationer, hvor der er særlige behov. Vi tager hensyn til det handicap, barnet har fået som livsvilkår og tager udgangspunkt i barnets potentialer og ressourcer.

Samarbejde med fagpersoner og forældre
Vi ønsker at give barnet de bedste udviklingsmuligheder. Det sker i tæt samarbejde med andre faggrupper, for eksempel:

• Fysio- og ergoterapeuter
  • PPR: tale-hørekonsulent